Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Eiwitrijke tussendoortjes geven een verzadigd gevoel, houden de bloedsuikerspiegel stabiel en helpen jou daardoor bij het afvallen. Daarnaast zorgen eiwitten voor het behoud van spiermassa en herstel van cellen en weefsels. [1] Hier zijn 10 eiwitrijke tussendoortjes die gemakkelijk te maken zijn en on-the-go kunnen worden genuttigd:

  1. Yoghurt en kwark

Yoghurt en kwark zijn een geweldige bron van eiwitten. Kies voor magere kwark, of magere of halfvolle yoghurt.

  1. Melk

Net als yoghurt en kwark bevat ook melk veel eiwitten. Kies voor magere of halfvolle melk, karnemelk of Optimel drinkyoghurt 0% vet.

  1. Hardgekookt ei

Hardgekookte eieren zijn een makkelijke en handzame manier om eiwitten binnen te krijgen.

  1. Noten en zaden 

Noten en zaden zijn een geweldige bron van eiwitten en gezonde vetten. Probeer een handje (25 gr) amandelen, walnoten, pompoenpitten of zonnebloempitten als tussendoortje.

  1. Kaas

Kaas is een geweldige bron van eiwitten, maar let wel op de hoeveelheid vet die je binnenkrijgt. Kies voor kaas met een lager vetgehalte, zoals: 10+, 20+ of 30+ (smeer)kaas, mozzarella of hüttenkäse.

  1. Sojaproteïne

Sojaproteïne is een geweldige plantaardige bron van eiwitten. Probeer sojabonen, tofu of tempeh als tussendoortje.

  1. Kip/kalkoen

Kip en kalkoen zijn een geweldige bron van eiwitten en gemakkelijk te bereiden. Probeer gekookte kip of kalkoen als tussendoortje of in een salade.

  1. Peulvruchten

Peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en bonen zijn een geweldige bron van eiwitten en vezels. Probeer een hummus dip gemaakt van kikkererwten, geroosterde kikkererwten of linzen als tussendoortje.

  1. Vetarm vlees

Vetarm vlees zoals kipfilet, kalkoenfilet of mager rundvlees zijn een geweldige bron van eiwitten. Probeer gekookt of vlees (gebakken in olijfolie) als tussendoortje of in een salade.

  1. Vis

Vis bevat niet alleen gezonde vetten, het bevat ook veel eiwitten. Denk hierbij aan zalm op een cracker, tonijn op brood of losse garnalen uit een bakje.

Afvallen met eiwitrijke tussendoortjes

Het is belangrijk om te onthouden dat eiwitrijke tussendoortjes een aanvulling zijn op je dagelijkse voeding, en niet bedoeld zijn ter vervanging van een maaltijd. Hoewel het bij afvallen belangrijk is dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, heeft je lichaam wel voldoende voedingsstoffen nodig om geen tekorten op te lopen. 

Persoonlijk voedingsadvies

Heb jij geen idee hoeveel eiwitten jouw lichaam nodig heeft en kan jij wel wat hulp gebruiken bij het afvallen? Als gewichtsconsulent bereken ik je energiebehoefte en geef ik persoonlijk voedingsadvies, zodat je op een gezonde manier kunt afvallen. Wil je meer weten? Neem gerust contact op! Ik vertel je graag meer over wie ik ben en wat ik doe.

 

Bronnen:

[1] ‘Eiwitten’, via: Voedingscentrum.nl